<br>The movement of the indignados began in the Lacandon Jungle:<br><div class="gmail_quote">
Pablo Gonzalez Casanova<br>
<br>
Pablo González Casanova, now nearly 90, is a former rector of UNAM<br>
(National Autonomous University of Mexico). A sociologist, academic and<br>
researcher, he is one of Mexico’s most respected intellectuals. This<br>
article was his contribution to the recent seminar “planet earth:<br>
anti-systemic movements” held in Chiapas on the 18th anniversary of the<br>
Zapatista uprising.<br>
<br>
(Many thanks to Neli for her translation of this very difficult article)<br>
<br>
** “The good living of some must not depend on the bad living of others”<br>
<br>
** “The 99% are going to win”<br>
<br>
** “The Zapatista movement walks through the whole world, not as an<br>
echo, but as the voice of the same thoughts and desires”<br>
<br>
If we consider the knowledge and actions of a worldwide movement such as<br>
the “indignados”, we soon notice theoretical and practical problems<br>
considerably different from those raised within academia, parties or<br>
governments. Fortunately, we have the opportunity to enrich our<br>
knowledge through the questions people ask and the answers they are given.<br>
<br>
Theories and practices that come “from below and to the left" genuinely<br>
criticize power, when it is seen as different from society, and when it<br>
is separate from society.<br>
<br>
The new peoples’ movements propose a democracy that corresponds to the<br>
decisions of the people, and that if it becomes distant from the people,<br>
it ceases to be a democracy.<br>
<br>
Impoverished and excluded “indignados” and “Occupy movements” formulate<br>
theories that contain strong empirical support. These consist of<br>
explanations and generalizations, based on a great quantity of<br>
experience. Knowledge, arts and techniques that correspond to the<br>
knowledge and the ways of being of the people; that knowledge which the<br>
anthropologist Andrés Aubry so exalts, in which, instead of the<br>
individualistic “I”, the Tojolabal “we” appears, that concept rescued by<br>
Carlos Lenkersdorf  for the philosophy of human solidarity.<br>
<br>
Theories and practices have much of the particular and also of the<br>
universal ...And I do not exaggerate. Think of the huge “indignado” and<br>
“Occupy” mobilizations which are struggling for another possible world.<br>
Today –two admired English professors write–, the mobilization is<br>
gigantic. Never before has one of this magnitude been presented, and all<br>
the mobilizations (they add) “began in the jungles of Chiapas with the<br>
principles of inclusion and dialogue”.<br>
<br>
Thus we see that "from below and to the left", and from the tropical<br>
forests, a movement is arising that not only fights to defend the rights<br>
of indigenous peoples, but also for the emancipation of all human beings.<br>
<br>
And this universal movement, amidst all its differences, faces similar<br>
difficulties. Moreover, it finds similar solutions through the creation<br>
of another world and another culture, so badly needed, which the peoples<br>
of the Andes call “living well", whereby “the wellbeing of some does not<br>
rely on the bad living of the rest". (el vivir bien de unos no dependa<br>
del mal vivir de otros”.<br>
<br>
<br>
To the contributions provided by the American Indians, many more are<br>
added, corresponding to the experiences of different cultures and<br>
histories, which all make up the world history of the struggle for<br>
freedom, justice and democracy; the slogan the Zapatista movement uses<br>
walks through the whole world, not as an echo, but as the voice of the<br>
same thoughts and desires.<br>
<br>
<br>
And there are the Greek youth fighting against the tribute of foreign<br>
debt; the movements of the Arab spring that the military cannot force to<br>
compromise; the Spanish “indignado” assemblies that articulate vital<br>
interests that the system can not satisfy; the young Americans occupying<br>
Wall Street as the centre of corporate power we all struggle against;<br>
the young Chileans who give up their lives so their schools and<br>
universities are not taken away.<br>
<br>
In all these demonstrations there is a lot in common. All, or almost<br>
all, agree with "inclusiveness" and "dialogue" and, in increasing<br>
numbers, with the idea that corporate capitalism is the source of all<br>
the problems that affect and threaten humanity.<br>
<br>
<br>
<br>
They also agree that the solution is democracy from everyone, for<br>
everyone, and with everyone, which is not delegated; some call it<br>
democratic socialism or the socialism of the 21st century, and others<br>
just call it democracy; and it is that and much more, it is a new way of<br>
relating to the earth and human beings ... a new way of organizing life.<br>
<br>
And it is in the midst of the richness and novelty of this global<br>
movement that a series of reflections coming from below and to the left<br>
have been understood, and a response arises seeking the triumph of the<br>
indignados and the poor of the earth.<br>
<br>
The richness of the reflections and calls is huge; it demands attention,<br>
and a deepening study; I here list briefly some of these calls which we<br>
must now work on:<br>
<br>
1. Above all the call to lose fear, which the Zapatista movement has<br>
highlighted as a requirement for thought and action.<br>
<br>
2. To not only think of "what to do", but "how we do it".<br>
<br>
3. Setting out with whom -we do it- in the different circumstances.<br>
<br>
4. To clarify our internal differences with a new style for discussion<br>
and agreement.<br>
<br>
5. The complete rejection of the logic of charity. And also the logic of<br>
paternalism, as both of them disguise manipulation. Charity and<br>
paternalism are the good side of the authoritarian culture.<br>
<br>
6. Combining the struggle for the rights of the peoples, workers and<br>
citizens with the struggle to build an alternative society in which good<br>
government collectives practice "governing by obeying". Give detailed<br>
examples to clarify what constitutes the practice of governing by<br>
obeying. (mandar obediciendo)<br>
<br>
7. Take the necessary steps for the project of emancipation to be truly<br>
inclusive, and to provide a space for the respectful treatment of<br>
differences in race, sex, age, sexual orientation, religion, ideology<br>
and level of education.<br>
<br>
8. Redefine the concepts of liberty, equality, fraternity, justice,<br>
democracy ... Redefine them in everyday life here and now.<br>
<br>
<br>
<br>
9. Clarify that networks are not only networks of information. Clarify<br>
that networks of collectives and of collective systems have been and<br>
will be organized, which will: enable  horizontal organizations to<br>
predominate over the market and the state, encourage cooperation and<br>
solidarity against the individualism of the market, and allow those<br>
responsible for governing by obeying to follow the guidelines set by<br>
horizontal organizations and never even for one minute to feel above<br>
them. At the same time create centralized and decentralized<br>
organizations, like the EZLN, like the police from the people of the<br>
southeast, and like the municipal autonomies.<br>
<br>
10. Deepen and promote solidarity and cooperative systems through flows<br>
and exchanges that bring production, consumption and services closer<br>
together, eg education, health, social security.<br>
<br>
11. Constantly update knowledge about contradictions within the<br>
emancipation movements themselves, and not only update about external<br>
contradictions.<br>
<br>
12. Encourage respect for the dignity and identity of individuals and<br>
peoples, without falling into individualism or provincialism, and before<br>
cultivating universal emancipation.<br>
<br>
13. Combat Manichaeism [belief in religious or philosophical dualism],<br>
and renew the type of discussions that invoke the classics to understand<br>
the here and now, and include their narratives and reflections in the<br>
creative memory of our generalizations.<br>
<br>
14. Recognize that, in all great movements, the people - for reasons of<br>
enormous importance - do not favour violent revolution but massive<br>
peaceful occupations of society and the earth.<br>
<br>
15. Realise that the 99 per cent of humanity is going to win this<br>
struggle, and that its triumph, and the society that will be built, will<br>
depend on the ecological creation of a sustainable land system, able to<br>
meet the vital demands of a growing population when currently hundreds<br>
of millions suffer from hunger and cold, and able to prevent the<br>
continuation of an economic and political system in which the industry<br>
of war is the main engine of the economy.<br>
<br>
<br>
16. Identify how to fight and win peacefully in a "broad spectrum" war,<br>
as designed by the Pentagon. If one of the "spectrums" is an armed and<br>
violent war, we can fight in the others,  which cover information<br>
technology and cyber war, the war on education, the war on culture, the<br>
economic war with foreign debt and derivatives, the social war which<br>
destroys the fabric of the community, family and class; the<br>
pseudo-scientific and ideological neoliberal war, cynical, re-colonizing<br>
and neo-fascist: the war that destroys the biosphere, and the war that<br>
sows terror and which accompanies the immoral war intended to co-opt,<br>
macro -corrupt and subject a human race which has given up and sold out.<br>
<br>
17. Insist that the poor of the earth and those who are with them must<br>
challenge the broad-spectrum war in all possible peaceful spectrums: in<br>
the realm of education to think and do, in the realm of the economics of<br>
resistance that takes care of bread and water, home and hearth, services<br>
of health and security: the social fabric of family and community, and<br>
of a working class that rebuilds the essential union of regulated and<br>
unregulated workers; in the ideological struggle against the<br>
corporations, the yellow leaders and the gangs who hide their predatory<br>
war behind other no less infamous wars – like those against terrorism,<br>
drug trafficking and confusion ... And to be ever more aware that the<br>
current war of intimidation and corruption seeks above all the plunder<br>
and dispossession of the communal lands, the farmers' fields, the<br>
national lands, of the forests and mines, the oil reserves and<br>
groundwater, the soil and subsoil, the coasts and land. And not<br>
satisfied with oppressing the poorest of the poor and the inhabitants of<br>
the margins of the world, they are more and more openly impoverishing<br>
the middle class and depriving them of their rights, and the youth and<br>
children of the world of their future.<br>
<br>
<br>
Alongside the outraged (indignados) of the earth we must stand against<br>
the new policy of the carrot and the stick, of corruption and<br>
macroeconomic repression that corporate capitalism employs, with its<br>
allies and subordinates. Against their plans of intimidation and<br>
universal corruption, we will brandish the moral struggle and the<br>
courage of the people. We will do it, we know that there are more of us<br>
all the time, and that more and more people throughout the world are now<br>
struggling for what in 1994 seemed to be only a “post-modern indigenous<br>
rebellion”, but in reality was only the beginning of a human<br>
mobilization considerably better prepared to achieve the liberty,<br>
justice and democracy we all deserve.<br>
<br>
<br>_______________________________________________<br>
Westyorks-chiapas-solidarity mailing list<br>
<a href="mailto:Westyorks-chiapas-solidarity@lists.aktivix.org">Westyorks-chiapas-solidarity@lists.aktivix.org</a><br>
<a href="https://lists.aktivix.org/mailman/listinfo/westyorks-chiapas-solidarity" target="_blank">https://lists.aktivix.org/mailman/listinfo/westyorks-chiapas-solidarity</a><br>
<br></div><br><div style id="avg_ls_inline_popup"></div>