<div>Cheers Anna.</div>
<div>Have reposted <a href="http://www.peoplesassemblies.org/2012/01/indignados-and-the-lacandon-jungle/">http://www.peoplesassemblies.org/2012/01/indignados-and-the-lacandon-jungle/</a></div>
<div> </div>
<div>Do you have the Spanish ?</div>
<div> </div>
<div>Mark<br><br></div>
<div class="gmail_quote">On 19 January 2012 07:55, Anna Harris <span dir="ltr"><<a href="mailto:anna@shsh.co.uk">anna@shsh.co.uk</a>></span> wrote:<br>
<blockquote style="BORDER-LEFT:#ccc 1px solid;MARGIN:0px 0px 0px 0.8ex;PADDING-LEFT:1ex" class="gmail_quote"><br>The movement of the indignados began in the Lacandon Jungle:<br>
<div class="gmail_quote">Pablo Gonzalez Casanova<br><br>Pablo González Casanova, now nearly 90, is a former rector of UNAM<br>(National Autonomous University of Mexico). A sociologist, academic and<br>researcher, he is one of Mexico’s most respected intellectuals. This<br>
article was his contribution to the recent seminar “planet earth:<br>anti-systemic movements” held in Chiapas on the 18th anniversary of the<br>Zapatista uprising.<br><br>(Many thanks to Neli for her translation of this very difficult article)<br>
<br>** “The good living of some must not depend on the bad living of others”<br><br>** “The 99% are going to win”<br><br>** “The Zapatista movement walks through the whole world, not as an<br>echo, but as the voice of the same thoughts and desires”<br>
<br>If we consider the knowledge and actions of a worldwide movement such as<br>the “indignados”, we soon notice theoretical and practical problems<br>considerably different from those raised within academia, parties or<br>
governments. Fortunately, we have the opportunity to enrich our<br>knowledge through the questions people ask and the answers they are given.<br><br>Theories and practices that come “from below and to the left" genuinely<br>
criticize power, when it is seen as different from society, and when it<br>is separate from society.<br><br>The new peoples’ movements propose a democracy that corresponds to the<br>decisions of the people, and that if it becomes distant from the people,<br>
it ceases to be a democracy.<br><br>Impoverished and excluded “indignados” and “Occupy movements” formulate<br>theories that contain strong empirical support. These consist of<br>explanations and generalizations, based on a great quantity of<br>
experience. Knowledge, arts and techniques that correspond to the<br>knowledge and the ways of being of the people; that knowledge which the<br>anthropologist Andrés Aubry so exalts, in which, instead of the<br>individualistic “I”, the Tojolabal “we” appears, that concept rescued by<br>
Carlos Lenkersdorf  for the philosophy of human solidarity.<br><br>Theories and practices have much of the particular and also of the<br>universal ...And I do not exaggerate. Think of the huge “indignado” and<br>“Occupy” mobilizations which are struggling for another possible world.<br>
Today –two admired English professors write–, the mobilization is<br>gigantic. Never before has one of this magnitude been presented, and all<br>the mobilizations (they add) “began in the jungles of Chiapas with the<br>principles of inclusion and dialogue”.<br>
<br>Thus we see that "from below and to the left", and from the tropical<br>forests, a movement is arising that not only fights to defend the rights<br>of indigenous peoples, but also for the emancipation of all human beings.<br>
<br>And this universal movement, amidst all its differences, faces similar<br>difficulties. Moreover, it finds similar solutions through the creation<br>of another world and another culture, so badly needed, which the peoples<br>
of the Andes call “living well", whereby “the wellbeing of some does not<br>rely on the bad living of the rest". (el vivir bien de unos no dependa<br>del mal vivir de otros”.<br><br><br>To the contributions provided by the American Indians, many more are<br>
added, corresponding to the experiences of different cultures and<br>histories, which all make up the world history of the struggle for<br>freedom, justice and democracy; the slogan the Zapatista movement uses<br>walks through the whole world, not as an echo, but as the voice of the<br>
same thoughts and desires.<br><br><br>And there are the Greek youth fighting against the tribute of foreign<br>debt; the movements of the Arab spring that the military cannot force to<br>compromise; the Spanish “indignado” assemblies that articulate vital<br>
interests that the system can not satisfy; the young Americans occupying<br>Wall Street as the centre of corporate power we all struggle against;<br>the young Chileans who give up their lives so their schools and<br>universities are not taken away.<br>
<br>In all these demonstrations there is a lot in common. All, or almost<br>all, agree with "inclusiveness" and "dialogue" and, in increasing<br>numbers, with the idea that corporate capitalism is the source of all<br>
the problems that affect and threaten humanity.<br><br><br><br>They also agree that the solution is democracy from everyone, for<br>everyone, and with everyone, which is not delegated; some call it<br>democratic socialism or the socialism of the 21st century, and others<br>
just call it democracy; and it is that and much more, it is a new way of<br>relating to the earth and human beings ... a new way of organizing life.<br><br>And it is in the midst of the richness and novelty of this global<br>
movement that a series of reflections coming from below and to the left<br>have been understood, and a response arises seeking the triumph of the<br>indignados and the poor of the earth.<br><br>The richness of the reflections and calls is huge; it demands attention,<br>
and a deepening study; I here list briefly some of these calls which we<br>must now work on:<br><br>1. Above all the call to lose fear, which the Zapatista movement has<br>highlighted as a requirement for thought and action.<br>
<br>2. To not only think of "what to do", but "how we do it".<br><br>3. Setting out with whom -we do it- in the different circumstances.<br><br>4. To clarify our internal differences with a new style for discussion<br>
and agreement.<br><br>5. The complete rejection of the logic of charity. And also the logic of<br>paternalism, as both of them disguise manipulation. Charity and<br>paternalism are the good side of the authoritarian culture.<br>
<br>6. Combining the struggle for the rights of the peoples, workers and<br>citizens with the struggle to build an alternative society in which good<br>government collectives practice "governing by obeying". Give detailed<br>
examples to clarify what constitutes the practice of governing by<br>obeying. (mandar obediciendo)<br><br>7. Take the necessary steps for the project of emancipation to be truly<br>inclusive, and to provide a space for the respectful treatment of<br>
differences in race, sex, age, sexual orientation, religion, ideology<br>and level of education.<br><br>8. Redefine the concepts of liberty, equality, fraternity, justice,<br>democracy ... Redefine them in everyday life here and now.<br>
<br><br><br>9. Clarify that networks are not only networks of information. Clarify<br>that networks of collectives and of collective systems have been and<br>will be organized, which will: enable  horizontal organizations to<br>
predominate over the market and the state, encourage cooperation and<br>solidarity against the individualism of the market, and allow those<br>responsible for governing by obeying to follow the guidelines set by<br>horizontal organizations and never even for one minute to feel above<br>
them. At the same time create centralized and decentralized<br>organizations, like the EZLN, like the police from the people of the<br>southeast, and like the municipal autonomies.<br><br>10. Deepen and promote solidarity and cooperative systems through flows<br>
and exchanges that bring production, consumption and services closer<br>together, eg education, health, social security.<br><br>11. Constantly update knowledge about contradictions within the<br>emancipation movements themselves, and not only update about external<br>
contradictions.<br><br>12. Encourage respect for the dignity and identity of individuals and<br>peoples, without falling into individualism or provincialism, and before<br>cultivating universal emancipation.<br><br>13. Combat Manichaeism [belief in religious or philosophical dualism],<br>
and renew the type of discussions that invoke the classics to understand<br>the here and now, and include their narratives and reflections in the<br>creative memory of our generalizations.<br><br>14. Recognize that, in all great movements, the people - for reasons of<br>
enormous importance - do not favour violent revolution but massive<br>peaceful occupations of society and the earth.<br><br>15. Realise that the 99 per cent of humanity is going to win this<br>struggle, and that its triumph, and the society that will be built, will<br>
depend on the ecological creation of a sustainable land system, able to<br>meet the vital demands of a growing population when currently hundreds<br>of millions suffer from hunger and cold, and able to prevent the<br>continuation of an economic and political system in which the industry<br>
of war is the main engine of the economy.<br><br><br>16. Identify how to fight and win peacefully in a "broad spectrum" war,<br>as designed by the Pentagon. If one of the "spectrums" is an armed and<br>
violent war, we can fight in the others,  which cover information<br>technology and cyber war, the war on education, the war on culture, the<br>economic war with foreign debt and derivatives, the social war which<br>destroys the fabric of the community, family and class; the<br>
pseudo-scientific and ideological neoliberal war, cynical, re-colonizing<br>and neo-fascist: the war that destroys the biosphere, and the war that<br>sows terror and which accompanies the immoral war intended to co-opt,<br>
macro -corrupt and subject a human race which has given up and sold out.<br><br>17. Insist that the poor of the earth and those who are with them must<br>challenge the broad-spectrum war in all possible peaceful spectrums: in<br>
the realm of education to think and do, in the realm of the economics of<br>resistance that takes care of bread and water, home and hearth, services<br>of health and security: the social fabric of family and community, and<br>
of a working class that rebuilds the essential union of regulated and<br>unregulated workers; in the ideological struggle against the<br>corporations, the yellow leaders and the gangs who hide their predatory<br>war behind other no less infamous wars – like those against terrorism,<br>
drug trafficking and confusion ... And to be ever more aware that the<br>current war of intimidation and corruption seeks above all the plunder<br>and dispossession of the communal lands, the farmers' fields, the<br>national lands, of the forests and mines, the oil reserves and<br>
groundwater, the soil and subsoil, the coasts and land. And not<br>satisfied with oppressing the poorest of the poor and the inhabitants of<br>the margins of the world, they are more and more openly impoverishing<br>the middle class and depriving them of their rights, and the youth and<br>
children of the world of their future.<br><br><br>Alongside the outraged (indignados) of the earth we must stand against<br>the new policy of the carrot and the stick, of corruption and<br>macroeconomic repression that corporate capitalism employs, with its<br>
allies and subordinates. Against their plans of intimidation and<br>universal corruption, we will brandish the moral struggle and the<br>courage of the people. We will do it, we know that there are more of us<br>all the time, and that more and more people throughout the world are now<br>
struggling for what in 1994 seemed to be only a “post-modern indigenous<br>rebellion”, but in reality was only the beginning of a human<br>mobilization considerably better prepared to achieve the liberty,<br>justice and democracy we all deserve.<br>
<br><br>_______________________________________________<br>Westyorks-chiapas-solidarity mailing list<br><a href="mailto:Westyorks-chiapas-solidarity@lists.aktivix.org" target="_blank">Westyorks-chiapas-solidarity@lists.aktivix.org</a><br>
<a href="https://lists.aktivix.org/mailman/listinfo/westyorks-chiapas-solidarity" target="_blank">https://lists.aktivix.org/mailman/listinfo/westyorks-chiapas-solidarity</a><br><br></div><br>
<div></div></blockquote></div><br><br clear="all"><br>-- <br>Apathy is Dead ! <a href="http://www.flickr.com/photos/solarider/5254770064/#/photos/solarider/5254770064/lightbox/" target="_blank">http://www.flickr.com/photos/solarider/5254770064/#/photos/solarider/5254770064/lightbox/</a><br>
<br>